8 yogiske guidelines til din barsel



Hvordan kan yoga hjælpe nybagte forældre? Vi har b.la talt med journalist Elise Rasmussen, der selv blev mor for første gang i efteråret 2020.


Er du heldig fordi der har været ro og nul forventninger, og du har kunnet grave dig godt ned i en barselsboble? Eller er det OK, hvis du føler dig lidt snydt over manglen på stimulans (for både forælder og barn), cafébesøg med VARM kaffe og ligesindede at dele erfaringer og oplevelser med?


Indtil vi atter må mødes fysisk igen, inviterer YOGA HUSET til ONLINE mor træning, baby fællesskab og tilladt kaos hver mandag kl.10:30. Du kan læse mere og tilmelde dig her.


1. PLANLÆGNING vs. Ishvara Pranidana:

Det at kunne lægge en plan og have en nogenlunde realistisk forventning om, at den kan udføres, har været udfordret længe før Coronas indtog – nemlig af barnets ankomst. En simpel og lavpraktisk løsning er at acceptere denne nye virkelighed, lære dit barn at kende og lad dem sætte dagsordenen. Planlæg rundt om dit barn, deres mønstre og vaner i en afart overgivelse og ”go with the flow” – et princip vi kalder Ishvara Pranidana indenfor yogaen. Helt lavpraktisk kan det være en fordel af vente med eksempelvis at tænde din telefon til baby sover – så skal du ikke blive stresset over at føle verden ”hiver i dig”, og der er en masse du ”burde”.

2. FORVENTNING vs. Pratyahara:

Elise fortæller, at hun trods realistiske forventninger er chokeret over, at der vitterligt ikke er noget som er fast – ingen systemer. Samtidig hører hun fra veninder om deres børns ”formiddags-og middagslur” på en måde, der får hende til at overveje, om der er tale om ønsketænkning, bias, forglemmelse eller det kun er hende og hendes barn der er noget galt med. Netop det med vores bias er der kommet megen fokus på de seneste år, det at vi alle er forudindtagede og har nogle særlige ”briller” på –Pratyahara indenfor yogaen. Samtidig er der nok også tale om en vis forglemmelse ift. de hårde dage, hvor barnets lur ikke gik efter planen, faktisk verserer der en teori om, at kroppen er programmeret til at glemme efter et år (ellers fik vi ikke flere børn).

3. ROD & REDEBYGNING vs. Saucha:

Nogen kalder det at bygge rede, i yogasproget taler vi om begrebet Saucha; at fjerne forstyrrelser/forhindringer i dit liv og gøre rent og klar til at modtage – i det indre såvel som ydre miljø. Faktum er, at de fleste forældre både får lyst til at designe et trygt og rart hjem samt rydde ud i alle gamle skabe – også de indvendige. At gøre status og hovedrent er sundt, når der skal gøres plads til et nyt menneske. Måske der også er relationer, forbehold og overbevisninger der skal luges ud i, for at dit barn kan få lov at fylde det i dit liv, som tjener jer bedst? Således er Elise og hendes kæreste endt med at købe et hus langt væk fra byen; noget Elise aldrig havde troet, men hun har fundet ro, med det hun kommer fra og prioriterer et hus med plads til drømme. Det virker ikke længere så vigtigt at være ”hvor der sker noget”, men at være nær med dem og dét, der betyder noget.

4. ÆRLIGHED & OPLEVELSE vs. Satya

”Er det her normalt?” er et spørgsmål alle forældre har stillet, og det kan dække over alt fra babys røde plet til en voldsom tudetur, du bliver overmandet af. Vi er flokdyr og vil gerne føle, vi er socialt acceptable, som Elise bemærker, og mangen en nybagt forælder har tilbragt timer i røret til lægevagten. Mange har også bekymret sig (ubegrundet) over om baby sakker bagud i udviklingen sammenlignet med andre jævnaldrende.

Sørg for ikke at fokusere på glansbilledehistoriererne og ”perfekte” forældre på de Sociale Medier. Elise følger fx nogen, der både viser grød på gulvet og ”ammedeller” – og så har de faktisk forbudt hjemmebag i mødregruppen. Hun foreslår også, du af og til supplerer oplysninger eller opslag med et ”Yeah right” til dig selv. Det er vigtigt at have nogle mennesker i dit liv, hvor du kan stille de svære spørgsmål uden at føle, du bliver dømt. I yoga er ét af principper vi forsøger at efterleve Satya; ærlighed over for dig selv og din omverden. Husk du selv er med til at piske en stemning op, så overvej om du selv skal ”dulles så meget op” inden Babysalmesang eller trilleturen med mødre gruppen. Åbn gerne ballet og vis stærk sårbarhed ved at fortælle om noget du finder svært eller overvældende. Tommefingerreglen er, at er det noget, du slås med, er det med stor sandsynlighed, at andre også står med samme kamp. Det er helt OK at synes, det er hårdt – det ér hårdt, og at anerkende det betyder ikke, at du elsker dit barn mindre eller ikke er parat til at træde ind i forældrerollen.

Så snart vi atter må byde jer indenfor i vores lækre og rummelige lokaler vil I både kunne finde gravid yoga og efterfødselsyoga på vores alsidige skema.

For dig der har ældre børn, og hvis du mangler en børnevenlig workout og aktivitet kunne du eks. prøve Nanna og Regitses video på vores YouTube kanal.

50 visninger

Seneste blogindlæg

Se alle

Sankalpa

#redyoga